Week 1 - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Merel Veen - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Merel Veen - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Merelae

Blijf op de hoogte en volg Merel

06 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

Vrijdag mochten we meedoen met het sporttoernooi. Het was super om het enthousiasme en fanatisme van de kinderen te zien. En ja, ook op jonge leeftijd rennen Kenianen je er uit. Touwtrekken konden we gelukkig wel. 's Middags ging ik Nyeri in. Dit keer liepen we rond met een kleinere groep wat veel rustiger is en minder aandacht trekt. Zaterdag was een hele bijzondere dag. 's Ochtends gingen we een wandeling maken door een van de sloppenwijken. Ik ben blij dat we dat gedaan hebben maar vond het ontzettend heftig. Het is niet te vergelijken met je eigen situatie en ik kon me ook niet voorstellen hoe het zou zijn om daar te wonen. De school waar wij slapen is een van de beste in Kenia. Hoewel wij (en de meeste kinderen die er slapen) het er veel minde luxe hebben dan thuis, is het wel een behoorlijk rijke school. De situatie van die kinderen kun je ook niet vergelijken met de situatie van de kinderen op de school waar we werken, die vele malen armer is, of met de kinderen van de sloppenwijken. Er is zo'n groot verschil in rijkdom in Kenia en dat heb ik vooral gisteren heel erg gezien. 's Middags konden we namelijk gaan zwemmen en dat bleek dus in een luxe hotel te zijn wat helemaal miet zo ver van de sloppenwijken ligt. Heel bizar hoe we daar zelfs biefstuk kondem bestellen en dat we een normale wc en douche konden gebruiken terwijl we 's ochtends door de sloppenwijken liepen. 's Avonds hebben we natúúrlijk de wedstrijd gezien. We konden dat doen in Nyeri in de bar van een hotel, wat ook heel luxe was. Het was heel gezellig em we gingen met een aantal Kenianen van de school. Ze waren fanatieke supporters in oranje kleding wat we mee hadden genomen en bijna de hele bar was voor Nederland. Het was heel erg leuk. We lagen om 2 uur in bed en moesten om 9u aan het ontbijt vanochtend omdat om 10u de kerk begon. Toen we eenmaal in de kerk waren werden we al na het eerste gebed de kerk uitgesleept, verkeerde kerk.. We gingen snel naar de goede kerk, ook een protestantse kerk maar met Gospelkoor. De dienst duurde 3 uur en het is totaal anders dan ik gewend ben. Niet te vergelijken maar ook weer een nieuwe ervaring. Verder doen we vandaag neit zo veel, morgen weer aan het werk!

Liefs en tot snel

  • 07 Juli 2014 - 21:07

    Ernest:

    Hoi Merel, wat weer een mooi verhaal, rennen tegen Kenianen, verkeerde kerk, dan drie uur lang zitten in de goeie, je maakt wat mee zeg! Wat leuk dat je daar lok voetbal kon kijken, juichpakjes aan en zo, of toch maar niet? Hoe is het eten daar? Niet te scherp? Of aangepast aan de Hollandse gasten? En ken je al wat Keniaans? Of eigenlijk heet dat Swahili he? Met Engels als officiële taal er bij. En dat laatste dat lukt wel, denk ik. Hier is het prima, nog een paar drukke dagen, dan een heel lang weekend, gaan we lekker een paar dagen naar Amsterdam. Erg veel zin aan. Ik hoorde van Gerard dat je even lekker naar huis hebt gebeld, genoeg te vertellen he? Wij zijn straks natuurlijk ook heel benieuwd naar je verhalen, en foto's. Ik hoop dat je daar ook een beetje aan toe komt, want zo kun je het een beetje mee naar huis nemen, en laten zien. Ik ben benieuwd naar je volgende belevenissen.

    Groetjes daar, hou je goed en geniet er van.

    Ernest

  • 08 Juli 2014 - 09:34

    Theo Zijlstra:

    Beste Merel,

    vanwege onze vakantiebestemming (Bretagne) moet ik alvast wat oefenen met het Frans, en daarom zeg ik: Chapeau! Ik neem mijn hoed af voor jullie onderneming, en vind het heel bijzonder dat jonge mensen zoals jij zoveel tijd, geld en energie steken in dit project. Ik weet zeker dat je de indrukken die je nu allemaal opdoet, meeneemt voor de rest van je leven. Uit je observaties over de grote verschillen tussen arm en rijk, en hoe je een warme douche opeens kunt waarderen, zie ik al dat je beseft dat niets in het leven vanzelfsprekend is. Des te meer reden om van de mooie dingen te genieten, en aan de lelijke dingen iets te doen.

    Veel succes met jullie verdere project. Een betonvloer leggen, dat noem ik nog eens 'concrete' hulp!
    En alvast een veilige thuisreis gewenst. Dat moet na een kerkdienst van 3 uur toch goed komen, nietwaar?

    Vriendelijke groeten uit een regenachtig Zwolle (ja, ja, echt vakantieweer!),

    Theo Zijlstra.

  • 08 Juli 2014 - 13:22

    Silvo Broeks:

    Hoi Merel,

    Wat een prachtige ervaringen allemaal ! Heftig af en toe maar fijn dat de bevolking zo blij is met jullie bezoek.
    Heel veel plezier en een leerzame tijd samen.

    groetjes Silvo

  • 08 Juli 2014 - 22:14

    Wendy:

    Hoi Merel,

    Wat een boeiende verhalen allemaal. Dat het allemaal zo anders is dan je je kan voorstellen, hè? Ik denk echt dat het beeld dat wij in Nederland van Afrika krijgen niet te vergelijken is met de werkelijkheid. Helemaal zoals je het nu beschrijft. Je moet er dus echt zelf geweest zijn om het echte beeld te krijgen.

    Ik ben heel benieuwd naar je verdere verhalen en alle foto's, als je straks weer terug in Nederland bent. Geniet nog lekker van alle nieuwe en leerzame ervaringen. En mooi om te lezen dat jullie deze mensen echt verder kunnen helpen om iets te doen aan de minder mooie dingen in hun omgeving, zoals het verbeteren van de school.

    Liefs, Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Op 29 juni 2014 zal ik vertrekken voor mijn reis naar Nyeri, Kenia. Deze reis is georganiseerd door OPIN en ik ga met een groep van 21 jongeren en 2 begeleiders. We zullen daar aan de slag gaan met de lokale bevolking en zullen ook een aantal dagen in een gastgezin verblijven en op excursies gaan. Op deze blog zal ik gedurende de 3 weken van ons verblijf iedereen op de hoogte houden over mijn ervaringen!

Actief sinds 09 Juni 2014
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 3183

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 21 Juli 2014

Kenia

Landen bezocht: